Syabab Al-Fateh
PERISTIWA TENTERA BERGAJAH..
-Menurut sejarawan Islam awal seperti Ibnu Ishaq, Abrahah yang merupakan Gabenor Yaman yang berasal dari Habsyah sekarang, membangunkan sebuah gereja yang besar di Sana'a yang dkemali sebagai "Al-Qulais", dengan tujuan memikat bangsa Arab jahiliah dari terus mengunjungi Kaabah di Makkah. Gereja ini menjadi terkenal dan Abrahah cuba memikat penziarah Kaabah untuk menziarahi gerejanya. Salah seorang anggota suku Quraisy sangat marah akan hal ini dan ia pergi ke Sana'a, dan seterusnya ke gereja tersebut pada malam hari dan mengotorinya.

Abrahah kemudian mengeluarkan perintah ekspedisi penyerangan terhadap Makkah, dipimpin oleh seekor gajah (ada kemungkinan juga terdapat gajah lain) untuk menghancurkan Kaabah. Beberapa suku Arab menghadang pasukan Abrahah, tetapi dapat dikalahkan.

Seketika tentera bergajah Abrahah berada dekat dengan Makkah, Abrahah mengirim utusan yang mengatakan kepada penduduk Kota Makkah bahawa mereka tidak akan bertempur dengan mereka jika mereka tidak menghalangi penghancuran Kaabah. Abdul Muthalib, kepala suku Quraisy, mengatakan bahawa ia akan mempertahankan hak-hak miliknya, tetapi Tuhan akan mempertahankan rumah-Nya yakni Kaabah, dan ia mundur ke luar kota dengan penduduk Mekkah yang lain.

Hari berikutnya, ketika Abrahah bersiap untuk masuk ke dalam kota Makkah, maka terlihatnya burung-burung (Ababil) yang membawa batu-batu kecil lagi berapi (diriwayatkan batu-batu itu berasal dari neraka jahannam) dan melemparkannya ke pasukan Abrahah; setiap orang yang terkena pasti terbunuh, yang lain lari dengan penuh rasa kecemasan dan Abrahah sendiri pun turut cedera parah dan mati akhirnya dalam peristiwa itu.

Peristiwa ini telah berlaku pada sekitar tahun 570-571 Masihi. Namun, tahun tersebut lebih dikenali sebagai Tahun Gajah. Peristiwa serangan tentera bergajah ini turut diceritakan Allah dalam al-Quran dalam Surah Al-Fiil.
"Apakah kamu tidak memperhatikan bagaimana Tuhanmu telah bertindak terhadap tentera bergajah? Bukankah Dia telah menjadikan tipu daya mereka (untuk menghancurkan Kaabah) itu sia-sia? dan Dia mengirimkan kapada mereka burung yang berbondong-bondong, yang melempari mereka dengan batu (berasal) dari tanah yang terbakar, lalu Dia menjadikan mereka seperti daun-daun yang dimakan (ulat)". (Surah Al-Fil: ayat 1-5)

PERSOALANNYA DISINI..KENAPA ALLAH SWT TIDAK MELAKUKAN PERKARA YANG SAMA KEPADA ZIONIS??
-Para sahabat yang ana kasihi sekalian..Cuba kamu berfikir sejenak,kenapa Allah swt tidak menurunkan saja burung Ababil atau bala tenteraNya yang nyata untuk menghancurkan yahudi?? Bukankah itu lebih mudah?? Sedangkan itu amat mudah bagi Allah swt yang Maha Kuasa untuk menghancurkan Zionis..

HIKMAH DAN ASBABNYA..
-Disini dapat kita lihat dan imbas kembali sejarah dulu..tahun Gajah..pada saat dan ketika itu manusia semuanya berada pada ZAMAN JAHILIAH..tidak seorang pun yang beriman kepada Allah swt,demi menjaga kaabah dari dimusnahkan dan untuk memberi amaran dan peringatan kepada kaum kafir bahawa Allah lebih berkuasa dari mereka,Allah swt telan menurunkan tenteraNya berupa Burung Ababil seterusnya melemparkan batu dari neraka untuk menghancurkan tentera bergajah itu..Cuba sahabat fikirkan..macam mana untuk memperjuangkan islam dan mempertahankan kaabah jika pada saat itu tiada yang beriman kepada Allah swt..

JAWAPAN MENGAPA ALLAH SWT TIDAK MENURUNKAN TENTERANYA KEPADA ZIONIS DAN SEKUTUNYA..
-Jawapan ini ana tulis mengikut apa yang ana dapat semasa menghadiri satu kuliah subuh,kenapa Allah tidak melakukan perkara yang sama kpd yahudi sekarang..kenapa tidak dihancurkan secara terang-terangan seperti hancurnya tentera abrahah?? Ini adalah kerana Allah swt ingin melihat bukti Iman dan Islam umat islam pada akhir zaman,jika dulu umat Islam terlalu sedikit tetapi sekarang umat Islam ada di seluruh pelusuk dunia.Di Amerika,afrika,mexico,china dan diserata dunia..So apakah umat Islam seramai ini hanya berdiam diri ketika mendengar yahudi semakin zalim dan angkuh??apakah cukup hanya berpeluk tubuh??Di mana pemimpin2 Islam ketika ini??apakah memadai hanya merasa kasihan dan mengutuk israil??Jika Di Iraq,Palestin,Afganistan umat Islam berjuang bermati-matian berperang..tapi kita di tanah air??Relakah kita pergi berjuang demI ISLAM??Tetapi TIDAK MUSTAHIL akan datang Allah akan memberi Azab kepada yahudi secara terang-terangan..

SEDARLAH WAHAI UMAT AKHIR ZAMAN..
-Perjuangan Islam tidak akan selesai selagi syurga kita tidak temui..Saudara kita disana berjihad menghancurkan zionis laknatullah,akan tetapi kita disini hanya lalai dan leka dengan hidup.Makan..Minum..Main..Sembang..Asyik dengan hiburan2..Terleka dengan social networking dengan perkara yg melalaikan..Sibuk mengejar Dunia..Layakkah kita mengaku kita umat islam??layakkah kita mengaku Muhammad saw Rasul kita??Berhakkah kita untuk mendapat syurga Allah??Ayuh kawan2..kita berubah..Demi Islam tercinta..Berdoalah di sepertiga malam untuk kemenangan islam..sokonglah perjuangan Islam..jika kita terlalai..jadikan hari ini satu semangat yg baru untuk menjadi umat Islam yang terbaik..!! Salam Perjuangan..AllahuAkbar!!!
0 Responses

Post a Comment

comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...